Svar till anonym

Hur känns det i kroppen nu efter förlossningen och den "jobbiga"(om man får säga så?) graviditeten med alla smärtor?

Konstigt nog mår jag faktiskt väldigt bra i de nedre redionerna. Jag var LIVRÄDD för hur det skulle bli med tanke på alla stygn som sitter där ;) Jag har knappt haft svårigheter alls att sitta ner. Det var svårare efter förlossningen med Nova-Lee även om det var enkelt då med. Kisseriet och bajseriet har inte heller vart några problem. Inte så att det gör ont iaf. Däremot fungerar inte mina knipmuskler alls bra just nu. Jag kissar inte på mig eller så men jag kan inte knipa av strålen medan jag kissar. När jag går har det känts lite tryckande och jag kan få obehag efteråt. Ibland stramar det i stygnen också. Värst känns det nog ändå i rumpan. Fortfarande inte ont men obehagligt. Det känns att musklerna inte är som de borde där. Alltså måste jag köra mycket knipövningar från och med nu!


Annars då? Jag har ständig träningsvärk i mage och rygg. Ryggen värker utöver det också. Musklerna behöver med andra ord byggas upp rejält. Helt borta är dem!


Foglossningen sitter i än. Men inte alls lika mycket som under graviditeten. Värst är det på nätterna. Det knakar om mig så fort jag rör mig. Karpaltunnelsyndromet sitter i även det. Den är hanterbar men gör väldigt ont nattetid.


Något som jag aldrig hade hört om tidigare är att man kan svullna rejält efter graviditeten och det har jag lyckats göra. Och då var jag ändå jääääkligt svullen i slutet. Mina fötter ser ut som elefantfötter emellanåt, utöver det är även ansikte och händer svullna. Hoppas det försvinner snart!



Nu låter det säkert som att jag inte mår speciellt bra alls kroppsligt men så är inte fallet. Både psykiskt och fysiskt mår jag bättre än på sååååå länge och jag är överlycklig att slippa vara gravid. Jag känner mig piggare än på väldigt många månader och jag kan återigen känna glädje. Glädje över livet, mina barn, min sambo och MIN KROPP. Trots att jag ser ut som en överjäst bulle, då framförallt om magen, så älskar jag vad min kropp klarar av. Jag har klarat av två täta graviditeter, två ganska speciella förlossningar och jag ser för varje dag att magen drar ihop sig mer & mer. Visst... jag har minst 15 kg som jag vill gå ner nu. Men vad gör väl det, egentligen? Jag har allt jag någonsin kunnat drömma om hos mig. Jag klarar allt med min familj vid min sida <3 Nu längtar jag bara tills jag kan behärska min bäckenmuskulatur igen och kan börja träna igen. Ge min kropp den BELÖNING som den förtjänar efter att ha fått stå ut med två graviditeter på kort tid, Jag vill ge min kropp muskler, mitt hjärta bättre syreupptagningsförmåga och mig själv en smal kropp som är rolig att klä i fina kläder. Som sagt... jag mår mycket mycket mycket bättre nu! Jag vet inte om det beror på bebisbubblan vi lever i eller om jag helt enkelt börjar hitta mig själv igen? Kan det verkligen gå så fort? Inte vet jag... inte bryr jag mig heller, så länge jag mår bra <3

Kommentera här: