Förlossningsberättelse 3.

Jag trodde seriöst aldrig att jag skulle vara med om en tredje förlossning så det känns extra kul att skriva denna. 
 
Man kan väl egentligen säga att det startade lite lätt den 15/2. Jag hade konstiga magknip hela dagen i princip.  Detta samtidigt som jag hade kraftiga sammandragningar som inte gjorde alls ont. Eftersom jag hade en så snabb förlossning med Amadeus så ville vi ändå kolla upp på förlossningen om någonting hänt. Fick ligga och lyssna på bebis hjärta och mäta sammandragningar. Visade sig att sammandragningarna kom med ca 10 minuters mellanrum. Men de gjorde inte alls ont. Det var magknipen mellan sammandragningarna som var onda. Blev iaf undersökt och var öppen 2-3 cm och det var 1 cm kvar av livmodertappen. Fick en hinnsvepning i samband med undersökningen. Läkaren på plats trodde att förlossningen kunde vara på G och att vi säkert snart skulle komma tillbaka. 
 
Natten till 16/2 började jag känna av svaga värkar men inte mer än att jag kunde sova mig igenom dem. Vid 5 på morgonen väckte jag krister och sa att jag trodde att det var svaga värkar jag kände av. Krister kontaktade sin mamma och sa att vi skulle komma med barnen. Värkarna började komma med ca 2-3 minuters intervaller men gjorde fortfarande inte jätteont. Var bara jobbigt att de kom så tätt. 
Vi var väl framme med barnen runt 6 tiden. Värkarna började kännas såpass mycket att jag ville åka in till förlossningen. Värkarna var när vi kom in fortfarande hanterbara men täta. Blev undersökt och var öppen 3-4 cm och tappen var helt utplånad. Lite besviken var jag men ändå glad att någonting hade hänt. Jag fick ligga med ctg i ca 1 h (till typ 7.30) och den mätte regelbundna sammandragningar hela tiden, fortfarande hanterbara. När ctg:n togs bort och vi bara låg och väntade på att få ett rum började värkarna att stegra, fick ställa mig upp och luta mig mot typ säng eller någon vägg och krister fick trycka hårt på mina höfter. 
 
(I undersökningsrummet, alldeles svullen och jävlig, vägdes in på 89 kg!!! Detta var nästan precis när vi kom in, innan värkarna hade börjat stegra)
 
Vid 8 tiden fick vi äntligen ett rum och jag fick börja med lustgas. Halleluja för känslan att vara full 😂 dock hjälpte det inte alls mot värkarna som nu kom efter ca 1-2 minuter och höll i sig i 1-1.5 minuter. Fick även en pilatesboll att sitta och gunga på. Jag undersöktes igen och var öppen 6-7 cm. Barnmorskan gick ut ur rummet.
 
 
(Alltså kan ni förstå att vi inte ens hade rummet i 30 minuter innan William kom och såhär lugn var jag här, satt med telefonen och allt 😂 sen gick det undan)
 
Strax efter det säger jag till Krister att det här nog kommer gå fort. Vid nästa värk säger jag åt Krister att ringa på klockande efter barnmorskan för att det började trycka på. Krister var tveksam och tyckte vi skulle vänta 😂 som tur är ringde han ändå när han förstod att jag menade allvar när jag sa att "han kommer nu!". När barnmorskan kom in igen envisades jag med att jag först var tvungen att kissa, det kändes verkligen som att jag skulle kissa på mig! Hon tyckte inte att jag skulle göra det men jag var tydlig med att jag isf kommer kissa på mig. När jag sen ställer mig upp säger jag "nej fan, nu kommer han!!!" Varav barnmorskan säger att jag måste lägga mig ner igen. Men jag kom fan inte upp i sängen pga starka värkar med krystkänning, barnmorskan "hotade" med att säga att han kommer att komma på golvet innan hon och Krister hjälpte mig upp i sängen 😂. Väl i sängen fick jag en potta men tror inte att jag kissade där heller. Vid 8.23 började krystvärkarna på riktigt. De var väldigt täta och så djävulskt intensiva. Tror jag hade 3-4 krystvärkar. Under 2a värken gick vattnet, som var mekoniumfärgat. Vet inte om barnmorskan tog hål på hinnorna eller om vattnet gick av sig självt. Sen vet jag inte om jag hade en värk till innan bebis kom eller om han kom under denna värk. Han flög ut hela han iaf på en värk klockan 8.28 😂
 
 
 
 
Barnmorskan tjatade om att jag skulle hålla emot men jag tänkte mest att hon måste ha vart dum i huvudet för de här värkarna gick absolut inte att andas igenom. 
Precis efter att jag pressat ut ungen var jag ganska disträ, inne i mig själv fortfarande, det hade vart så intensivt... men det släppte efter typ 30 sek när jag hör krister fråga varför han inte skriker. Strax efter började han låta 😍 William inledde sitt möte med oss genom att kissa på mig! Sen fick jag upp honom på bröstet, omedelbar kärlek. Det mäktigaste som finns 💖💖💖 Efter 9 minuter kom moderkakan ut, hel. Krister fick klippa den. Jag fick sys även denna gång, 3 inre och 3 yttre stygn. Har tyckt att detta vart den jobbigaste biten de tidigare förlossningarna men nu var det ok. Gjorde fruktansvärt ont när de tryckte in kompresser men själva stygnen gick bra med lite lustgas 😉 
 
Vi fick sen vänta på fikat länge då de missade det. Vi fick be om fikat efter någon timma. Det var fillt hus på förlossningen så jag förstår dem.
Sen vägdes och mättes William till 3868 gram och 50 cm. Inte alls så stor som jag trodde. 
 
Fan så mäktigt det är att föda sitt barn. Att få träffa det lilla liv som vuxit i magen för första gången 😍 vi är så förälskade!!!
 
 

Kommentera här: